2025(e)ko maiatzaren 29(a), osteguna

UPV/EHU-N EUSKALDUNTZE INKLUSIBO BATEN ALDE

UPV/EHU-N EUSKALDUNTZE INKLUSIBO BATEN ALDE 

IVAPeko 2025/2026 ikasturteko liberazioei (urriatik ekainera) eta 2025eko udako ikastaroeei dagozkien behin-behineko zerrenden eta erreklamazioen analisitik, AZPko lan-kontratudunen eta funtzionarioen Euskalduntze Batzordean egindakoa, ondorioztatzen da datu orokor gisa, baliozkotasunez aurkeztutakoen artean (bikoiztu gabeak), eta 55 direnak, 41 onartu direla eta 14 baztertu, hau da, guztizkoaren % 25,45.

 

Ezezpenen arrazoiak

Ezezpen hauen arrazoiak askotarikoak dira: baimen-agiria ez aurkeztea, beste modulu batean onartua izatea, ordu-kreditua agortuta edukitzea, lanpostuaren HEari dagokion egiaztagiria edukitzea, eta, kasu honetan, kontratua 2025/12/31 baino lehen amaitzea.

Deialdia eta IVAPekin hitzartutako baldintzak kontuan hartuta, mota honetako eskaerak ezetsi egin behar dira, baina CCOOk defendatu dugu, hori horrela bada ere, EHUk baloratu beharko lukeela zer modutan izan litekeen posible eskaera horien zati handi bat, guztiak ez badira, ukatutakoak onartu ahal izatea.

Zehazki, nabarmendu dugu kontratua 12/31n (edo lehenago) amaitzen den kasuetan, askotan, oso arrazoizko itxaropena dagoela, bai luzatzekoa, bai pertsonak data horretatik aurrera kontratu edo izendapen berri bat lortzekoa; eta, azken finean, posible izan behar duela langile horien euskalduntzea ahalbidetzea beharrezkoak diren modalitateen bidez (agian malguagoak?), bestela, besterik gabe EHUko langileen zati batek ez du aukerarik izaten ari.

 

Koherentzia profilen esleipenean

Aurreko komunikatu batean poltsak handitzeko deialdi baterako lanpostuarena baino HE altuagoen balorazioaz hitz egiten genuen (edo lanpostuetan nagusi denaz). Egia esan, hemen kontua ez da horren aurka egitea (guztiz legezkoa izateaz gain, kasuaren arabera arrazoizkoa izan daitekeelako), baizik eta koherentzia bat egotea eta, bestalde, lanpostuen ezaugarriekin eta hizkuntzaren erabilera espero edo aurreikusiarekin bat etortzea.

Hala ere, gertatzen da kasu hauetan, deialdiek askotan ez dutela baimentzen langileek beren maila igotzeko liberazio egokiak lortzea. Hitz egiten dugu, hori bai, 5 orduko edo barnetegiko liberazioez, lanpostuaren HEa egiaztatzeko erreserbatuta daudenak, 2 ordukoak edo autoikaskuntzakoak ere posible baitira. Hala ere, lanorduetan 2 orduko liberazioen kasuan, lanpostuaren HEari buruzkoa izan behar da eta ez goragokoa, salbu eta HE3 egiaztatzeko deialdi bereziaren kasuan, baldin eta HE2 egiaztatuta badago eta hori lanpostuarena bada. Beste baldintza batzuk dira, adibidez, HE4rako, lanpostuarena HE1 edo HE2 bada: HE3 egiaztatuta izateaz gain (logikoki), goi mailako titulazioa eskatzen da.

Hau problematikoa da, halaber, 2 orduko liberazioek beste zailtasun batzuk sortzen dituztelako, ez baitute langileen lan-kargarik kentzen, ez baitira ordezkatzen, eta, era berean, talka egiten dute kontziliaziorako lanaldiaren murrizketekin. Azken kasu horretan, emaitza da, besterik gabe, pertsonak bere lan guztia egin behar duela liberazioa kenduta geratzen zaion lanaldi urrian. 


Euskarari mugak, ordu-kreditua eta ikasketetarako laguntzak

CCOOri iruditzen zaigu berriro ere administrazioa hemen euskalduntze prozesuak duen garrantziarekin bat ez datozen mugak jartzen ari dela. Uste dugu euskararen maila hobetzeak, eta are gehiago eskakizunak, ahalik eta erraztasun handienekin lotuta egon behar duela.

Ordu-kredituari dagokionez: nahiz eta hau berreskuratu daitekeen, dagokion HE maila gaindituz, egia da askotan agortu egiten dela une bat iristen denean, eta kontuan hartuta zer nolako zailtasuna dakarren maila jakin batzuk gainditzeak, eskaera hauek ezetsi egiten direla ikusten dugu, euskalduntze prozesu zail bat horrela moztuz edo oztopatuz (proben emaitzek urtez urte erakusten duten bezala) eta administrazioa, itxuraz, ez da gai nahikoa laguntzeko gainditzen.

Kasu hauetarako ikasketetarako laguntzek, beren muga propioengatik, ere ez digute iruditzen proposatutako helburua behar bezala betetzen dutenik.

 
Beharrezkoa da sistema berrikustea: 
 
Arrazoi hauengatik, CCOOk hausnarketa egin nahi izan du, eta, aldi berean, eskaera, sistema hau, bere osotasunean, berrikusteko aukerak ebaluatzea, eta alderdi mugatzaile hauek aldatzea, egoera horietan dauden eskaerak onartu ahal izateko, proposatutako helburuekin kontraesanean, langileen zati bati euren euskalduntzean bizkarra eman beharrean. Euskalduntze politikak aukerak eskaintzean eta ikaskuntza erraztean oinarritu beharko luke, langileei ahalegin horrek dakartzan kostuak (zentzu guztietan) egotzi gabe. EHUk Eusko Jaurlaritzari eta IVAPi esparru honetan hobekuntza nabarmenak (horien artean, aurrekontuetakoak) eskatzeko moduan dago, egungo mugak gabeko deialdietan islatuko direnak.
 

¡CCOO EHUko Langileen defentsan!

AFILIA ZAITEZ CCOOra: ONDO DATORKIZU!
94 601 2437
ccooupv-bi@ehu.eus
 

2025(e)ko maiatzaren 22(a), osteguna

TEKAZELen PLANGINTZA ETA PAREKIDETASUN BATZORDEEI BURUZKO INFORMAZIOA

TEKAZELen PLANGINTZA ETA PAREKIDETASUN BATZORDEEI BURUZKO INFORMAZIOA

Atzo, maiatzak 21, bi Batzorde bildu ziren hurrenez hurren: Parekidetasunekoa eta TEKAZELen Plangintzakoa. CCOOk bien laburpena aurkezten dizu.


TEKAZELen BATZORDE PAREKIDEA

 

Oinarrizko Eskubide Sindikalen Aurkako Eraso Bat:

Hainbat gai jorratu ziren, baina batekin hasi nahi dugu bereziki, izan ere, errealitatean lehena izan zena, eta ordezkaritza sindikal konkretu bati eragiten dion heinean, aldi berean oso gertakari larria eta kezkagarria da ordezkaritza sindikal osoarentzat, eta, hedaduraz, etxe honetan lan egiten duten eta ordezkatzen ditugun langile funtzionario eta laboralakentzat, hala nola administrazioak Gasteizko LSB-USO sindikatuaren lokalean baimenik gabe sartu izana Campus horretan, antza denez, LSB-USOri, hain zuzen ere, epai judizial bidez esleitutako lokal sindikalaren helburua ez zen beste bat eman nahi zitzaiolako. Era berean, horren ordez, Campuseko Errektoreordetzatik areto orokorrak (erreserbatzekoak) erabiltzea eskaintzen zitzaien, onartezina zen zerbait. Jarduera guzti honen bidegabetasunaren aurrean, Gerentziak sindikatu honi barkamena eskatu behar izan dio.

CCOOtik gure elkartasun osoa adierazi diogu LSB-USOri eta gertakarien garrantzia eta larritasuna azpimarratu nahi izan dugu, izan ere, eskubide sindikalak oinarrizkoak dira eta inolaz ere ezin dira horrelako egoerak onartu: lokal sindikalak bortxaezinak dira eta horren aurkako edozein jarduera onartezina da ikuspuntu demokratikotik eta Zuzenbidearen ikuspuntutik.

Hori esanda, Administrazioak, gertakari horien larritasuna aitortuta, konpromisoa hartu du, CCOOtik ere eskatzen dugun bezala, arduradun guztiei instrukzioak emateko, eskubide sindikalen arloan eta Gerentziaren eskumenari dagokionez (ez unibertsitateko beste instantzia batzuenak) gai hauetan: sindikatuekin, haien lokalekin eta abarrekin zerikusia duen edozein gai Batzorde Parekidetik pasatu behar da, bertan biltzen baitira ordezkaritza sindikala eta Administrazioa, besteak beste, gai horiek jorratzeko.

Era berean, lokal sindikalen gaiari buruzko araudiren bat egitea eskatu zen, eta hala egingo da, irizpide objektibo eta inpartzialak izateko, mota horretako baliabideak esleitzeko.


RPTko lanpostuak, Lanpostuen Balorazioa eta Erreferentziazko Plantilla:

Jarraian, RPTn zenbait lanpostu sortzearekin lotutako gaiak jorratu ziren (Mantentze Integraleko Arduraduna, Itzultzaile hirueleduna), eta horietan, beraien ezaugarri konkretuei buruzko eztabaidaz gain, azpimarragarriena izan daiteke erabilitako prozeduraren hobekuntza, edo hobeto esanda, kasu hauetarako beharrezkoa den legezko prozeduraren jarraipen zorrotza, eskaera sindikal hori kasu honetan Langileriaren Errektoreordetzari aitortu behar zaio behar bezala artatu izana.

Horrek dakarren gauza garrantzitsuen artean dago lanpostuak banan-banan baloratuko direla sortu eta 6 hilabeteko epean (oro har), dagokien ordainsari-maila esleitzeko, horrek aurrerapena dakarren neurrian, hain zuzen ere, inoiz baino beharrezkoagoa eta premiazkoagoa baita lanpostuen balorazio orokor bat egitea.

 Hala ere, beste behin ere gogorarazten dugu beharrezkoa dela Erreferentziazko Plantilla lehenbailehen lantzen hastea, UPV/EHUn lanpostuen sorrera, batez ere, Eusko Jaurlaritzarekin egindako programa-kontratuek baldintzatzen baitute (azkenean, horiek dira ateratzen diren eta Jaurlaritzak finantzatzen dituen egiturazko lanpostuak), eta ad hoc behar edo eskaerek, organigrama orokorrean inkoherentziak sor ditzaketenak, Unibertsitatearen behar orokorrak kontuan hartzen ez direlako (ez zentro jakin batenak).


III/IV Talde Bikoitzeko Langileak:

Gai-zerrendako beste puntu bat Hitzarmen Kolektiboaren Hirugarren Xedapen Iragankorra aplikatzea izan zen, lan-kontratuko hainbat lanpostu III/IV "talde bikoitzetik" III.era pasatzeko, horretarako baldintzak betetzen baitziren. Kontua da horrek ondorio ekonomikoak dituela, pertsona horiei zor zaizkielako Kategoria horretan egon behar zutenean jasotzeari utzi zioten zenbateko ekonomikoak, hau da, 2016/2017ko EPEaren ondoren. Proposamenean, zenbateko horiek gehienez urtebetekoak izango zirela adierazten zen, beraz, 2024ko maiatzetik aurrera. Gertatzen da hori bat datorrela, CCOOtik azpimarratzen dugun bezala, langile horien legezko ekintzen preskripzio-epearekin, hau da, judizialki erreklamatuz gero, lortuko dutena (Legearen arabera) gehienezko hori izango dela. Azkenean, Administrazioak, horri buruzko kexa eta ohar sindikalen aurrean, hala nola CCOOrenak, onartu zuen pertsona horiei zenbateko osoak ordaintzea jaso behar izan zituzten unetik, hori guztiz legezkoa eta posiblea baita eta soilik benetan existitzen den zor baten aitorpena baita.


TEKAZELen PLANGINTZA BATZORDEA

 

IKT Goi Mailako Teknikarien Poltsak Handitzea:

Batzorde honetan, Parekidearen ostean egindakoa, IKT Goi Mailako Teknikarien (Sistemen Informatika eta Aplikazioen Informatika) poltsak handitzeko deialdi bati buruz hitz egin zen. 

Errealitatean, bi deialdi bereizi izango dira, espezialitate bakoitzeko bat. Irizpide orokorrak eztabaidatu ondoren, baloratu beharreko merituei dagokienez, zenbait alderdi eta, bereziki, atal bakoitzeko puntuazioak zehazten jarraitu beharko da. Kategoria eta Espezialitate honetan, lanpostuek euskarako PL3 dute. CCOOtik ez genion oinarri handirik ikusten, lanpostu horien betetzeari dagokionez edo beste edozein ikuspuntutik, PL3aren gainetik, PL4a ere baloratzea. Gainera, kasu honetan, ingelesa nahiko garrantzitsua den arren, software, eskuliburu eta abar gehienak hizkuntza horretan garatuta daudelako, bere balorazioa, ordea, C1ean geratzen da (PL3aren baliokidea). Horregatik koherentziaz, edo euskara PL3raino (C1, lanpostuek dutena eta ingelesa gehienez horrekin baloratzen dena) baloratzea, edo, PL4a baloratuz gero, ingeleseko C2a gutxienez ere baloratzea eskatu dugu, C1ari baino puntuazio handiagoa esleituz, PL4arekin gertatzen den bezala.

Azkenik, nabarmendu behar da lehiaketa prozesu bat baino ez litzatekeela izango. CCOOk jada adierazi zuen desadostasuna alderdi horrekin aurreko bilera batean. Prozedura hau azkarragoa izan daitekeen arren, ez da koherentea EPE prozesutik, lehiaketa ere izan zena, poltsarik osatu ez izana eta orain horrela egingo dela. Gure ustez, dagokiona poltsak prozedura arrunten bidez hornitzea da, eta hori ez da betetzen ari, eta, nolanahi ere, espero dugu Administrazioak zentzu horretan adierazitako konpromisoa berehala betetzea.


Eszedentzian dagoen Langileen Berrsarrera:

Beste gai bat, nahiko azkar konpondu nahi dena, eszedentzian dagoen langileen berrsartze prozedurari dagokiona da. Egoera honek hainbat arazo sor ditzake, edo zalantzak eta disfuntzionalitateak, nola tratatzen den arabera, eta horregatik kasu guztietan jarraitu beharreko irizpide berdintzaileak dituen araudi bat egingo da, tratamendu desberdintasunik egon ez dadin egoera hauetan nahasmena sortuz. Administrazioarekin adostu da hark egingo duen proposamena maiatzaren 30eko bileran aztertzea, araudi hori onartzeko helburuarekin.

 

Telelanaren Erreklamazioak: 

Azkenik, jakinarazi nahi dugu gaur, maiatzak 22, Administrazioak telelan eskaeren erreklamazioak aztertzen dituela. Puntu honetan, CCOOtik azpimarratu dugu txostenek, behar bezala motibatuta (askotan ez baitaude edo oso zalantzagarria baita), Batzordetik pasatu behar dutela alde sindikalak kontrola ditzan, erreklamazio edo errekurtso prozedura arruntaz gain.   


¡CCOO UPV/EHUko Langileen defentsan!

AFILIA ZAITEZ CCOOn: ONDO DATORKIZU
94 601 2437
ccooupv-bi@ehu.eus

 

2025(e)ko maiatzaren 21(a), asteazkena

BENGOETXEA: NORABIDE PUBLIKO ARGIA?

BENGOETXEA: NORABIDE PUBLIKO ARGIA?

Unibertsitate-ereduaren etorkizunari buruzko eztabaida bizian gauden honetan, unibertsitate berriak sortzea arautzeko Estatuko dekretu berria bezalako ekimenek markatuta, EHUko CCOOtik gogoeta bat partekatu beharra sentitzen dugu. 

Gure unibertsitateko Errektoreak dekretu horren aurka agertu izanak, batez ere "eskumenen inbasioa" argudiatuta, zalantza ugari sortzen dizkigu jarrera hori gure unibertsitate publikoak behar duen defentsa argiarekin bat datorren ala ez. Kezka hori ez da berria, "Su artifizialak Parisen, itzalak etxean" komunikatuan adierazi genuen bezala, eta erabaki horiek EHUn eta egunero eraikitzen dutenengan zer-nolako eragina izan dezaketen aztertzea ezinbestekoa da.

Kezka hori Estatu mailako joera kezkagarri batean kokatzen da, CCOO Konfederazio Sindikalak txosten berri batean (2025eko martxoan) jaso bezala.

  • 1998tik, Espainian azken unibertsitate publikoa sortu zen urtetik, 27 unibertsitate pribatu berri sortu dira, eta horien kopurua 41era iritsi da (guztizkoaren %45).

  • Unibertsitate publikoak 1999tik ikasleen %18 galdu duen bitartean, pribatuetako matrikulazioak %368 hazi dira, batez ere presentzialak ez diren masterretan.

  • 2023-2024 ikasturtean, graduko ikasleen ia %22 pribatuetan ari zen ikasten, eta 2024-2025 ikasturtean %23tik gora izatea aurreikusten da.

 

Horren adibide argigarria da ondoko taula. Bertan, unibertsitate pribatuen ehunekoa erakusten da, guztizkoarekiko, Autonomia Erkidegoaren arabera (2023-2024 Ikasturtea)

Autonomia Erkidegoa

Unib. Guztira

Unib. Publikoak

Unib. Pribatuak

% Pribatua (Guztizkoarekiko)

Euskadi

4

1

3

%75,00

Madril

19

6

13

%68,42

Kanariak

6

2

4

%66,67

Gaztela eta Leon

9

4

5

%55,56

Aragoi

2

1

1

%50,00

Kantabria

2

1

1

%50,00

Nafarroa

2

1

1

%50,00

Errioxa

2

1

1

%50,00

Valentziako Erkidegoa

9

5

4

%44,44

Katalunia

12

7

5

%41,67

Murtzia

3

2

1

%33,33

Galizia

4

3

1

%25,00

Andaluzia

11

10

1

%9,09

Asturias

1

1

0

%0,00

Gaztela-Mantxa

1

1

0

%0,00

Estatua (?)

2

2

0

%0,00

Extremadura

1

1

0

%0,00

Balear Uharteak

1

1

0

%0,00

Estatu Guztira

91

50

41

%45,05

Iturria: Unibertsitateko Informazio Sistema Integratua (SIIU). Zientzia, Berrikuntza eta Unibertsitate Ministerioa, 2025. Datuetan oinarritutako kalkulu propioak.

 

Eta unibertsitate pribatuek autonomia erkidegoko graduko ikasleen ehunekoari dagokionez duten sartzeari erreparatzen badiogu (2023-2024 Ikasturtea):

Autonomia Erkidegoa

Ikasle Publikoak (Gradua)

Ikasle Pribatuak (Gradua)

% Ikasle Pribatuetan (Gradua)

Estatu Guztira

1.077.830

300.994

%21,8

Errioxa

3.701

29.495

%88,9

Nafarroa

8.501

9.647

%53,1

Katalunia

152.407

85.463

%35,9

Madril

174.359

80.328

%31,6

Euskadi

35.995

16.083

%30,9

Gaztela eta Leon

56.120

21.037

%27,2

Valentziako Erkidegoa

105.260

31.142

%22,8

Kanariak

33.309

5.695

%14,6

Andaluzia

200.848

4.358

%2,1

Asturias

17.171

0

%0,0

Extremadura

16.925

0

%0,0

Gaztela-Mantxa

23.625

0

%0,0

Iturria: Unibertsitateko Informazio Sistema Integratua (SIIU). Unibertsitateen Idazkaritza Nagusia, 2025.

Fenomeno hori, funtsean, finantzaketa publiko nahikorik ez egoteak eta publikoan plaza nahikorik ez egoteak bultzatzen du –batez ere Osasun Zientziak bezalako titulazio esandakoetan–, eta, txostenak ondorioztatzen duenez, gero eta desberdintasun sozial eta hezkuntzako handiagoa eragiten ari da. Madrilgo Erkidegoan, hedabideek arreta jartzen duten tokian, unibertsitateen %68 pribatuak dira. Baina Euskadik, azaldutako datuak ikusita, hiru erakunde pribatu baititu gure unibertsitate publiko bakarraren aurrean, ez du harrotzeko handirik.


Koherentzia Eskatzen duen Konpromiso Publikoa

Bidezkoa da egungo Errektoretza Taldearekin irekitako elkarrizketa-gunea aitortzea. Joan den martxoaren 31n izandako aldebiko bileran, CCOOtik Errektoretzarekin diagnostikoetan bat etortze nabarmena egiaztatu genuen: irabazi-asmoa duten unibertsitate pribatuen ugaritzearekiko kezka sakona partekatu zen, EHUren finantza-eskasia historikoa aitortu zen, bai eta finantzaketa gehigarri espezifikoa erreklamatzeko egokitasuna ere (adibidez, elebitasunaren berezko kostuak estaltzeko), eta, are gehiago, jarrera argia agertu zen erakunde pribatuek funtsezko baliabide publikoak erabiltzearen aurka, hala nola Osakidetzako ospitaleak medikuntza fakultate pribatuen praktiketarako. Abiapuntu hori, Errektoretza CCOOren kezka nagusiekin bat egiten zuela zirudiena publikoaren defentsan, itxaropentsua iruditu zitzaigun.

Orduan, ezinbesteko galdera sortzen da: unibertsitate publikoa babestu eta haren kalitatea eta nagusitasuna bermatu beharra partekatzen badugu, nola uztartzen da ikuspegi hori unibertsitate berriak sortzeko baldintza zorrotzagoak ezartzea helburu duen Estatu mailako neurri baten aurkako jarrera frontalarekin? Ez al da, bada, Estatu mailako araudi zorrotzago bat tresna baliagarria unibertsitate publiko guztientzat, gurea barne, eredu unibertsitario merkantilisten eta lehia desleialaren aurrean zilegi den defentsan? Gure ustez, autonomia-eskumenen zilegizko defentsak ez du balio behar Estatu osoko zerbitzu publiko unibertsitarioa indartzeko helburu nagusia iluntzeko, ezta Euskadin arau-malgutasunari atea irekitzeko ere, EHU kaltetuta ateratzeko arriskuarekin.

Azpimarratzekoa da, EHUko errektoreak eta Zientzia, Unibertsitate eta Berrikuntzako sailburu Juan Ignacio PĂ©rez Iglesiasek ustezko eskumen-inbasio batengatik ahotsa altxatzen duten bitartean, gainerako errektoreek, CRUEk eta autonomia-erkidegoek ez dutela kexarik agertu horren inguruan, eskumen berberak izanik ere; aitzitik, hemen ikus daitekeen bezala [1].


Ziurtagirien Eskema Estatuko Dekretuaren Aurrean

Bengoetxeak eta Pradales lehendakariak maiatzaren 20an egindako bileraren ostean, Pérez Iglesias sailburua eta Estitxu Garai Bizkaiko Campuseko errektoreordea ere bertan zirela, UPV/EHUko errektoreak adierazi zuen "begi onez ikusi zuela sailburuak unibertsitateen kalitatea bermatzeko proposatu duen ziurtagirien eskema".

Prentsara zabaldu zaigunaren arabera, Pérez Iglesiasen proposamena unibertsitateen "Michelin Gida" moduko bat litzateke, izarrak emango litzaizkieke ebaluagarriak diren parametro batzuen arabera, Estatuko dekretuarena baino araudi "malguagoa" eta, gure ustez, laxoagoa ezarriz. Ziurrenik, ziurtagiri horiek Unibasqek, egiaztapenerako euskal agentziak, kudeatuko lituzke, EHUko Langileei (Aldi Baterako Ikertzaileak eta Jardunaldi Partzialeko Langileak, etab.) oraindik ukatzen dien Auzitegi Gorenak CCOOk irabazitako epaietan aitortutako seiurtekoetara aurkezteko eskubidea [2]. Hori, Euskadirekin alderatuta, ez da gertatzen ANECA estatuko agentzian 2021eko urtarriletik [3]. Hemen proposatutako ziurtagirien eskemari buruz dakigunaren xehetasun batzuk ematen dizkizugu.

Gaurkotasuna duela iruditzen zaigu gogoratzea nola EUNEIZen sorrerak 2021ean eztabaida eta sindikatuen oposizio handia piztu zituen [4] Eusko Jaurlaritzak (EAJ-PSE) Unibertsitate Ministerioaren Estatu mailako exijentziak saihesteko egindako ahaleginengatik, unibertsitate pribatu berrientzako baldintzak gogortu baitzituen. EUNEIZek betetzen zituen zalantzak gorabehera, Eusko Legebiltzarrak 8/2021 Legea aldatu zuen egokitzeko eta 2021eko azaroaren 11n onartzeko, EH Bilduren eta Elkarrekin Podemosen aurkako botoekin soilik. Ikus dezakegunez, "euskal esparruaren aterkiak" ez gintuen babestu Estatu mailako baldintzak betetzen ez zituen unibertsitate pribatu horren etorreratik, guztiz kontrakoa baizik.

Nolanahi ere, CCOOk uste du prentsa gehiegizko estaldura ematen ari zaiola gai honi, gure ustez ibilbide eskasekoa, Bengoetxea errektorearen onespenarekin. Ez al litzateke hobe gure errektoreak bere ahalegin eta dedikazio guztia EHUren finantzaketari buruz hitz egitean jartzea?

 

Euskal Unibertsitate Sistema (EUS): EHUk Lehentasun Ukaezina Izan Behar Du


EUS baten existentzia ulertzen dugu, hainbat erakunde pribatuk eta unibertsitate publiko bakarrak osatua, gurea, EHUk, alegia, bide batez, hiru pribatuek batuta baino ikasle gehiagori ematen baitio zerbitzu. Hala ere, kezkaz ikusten dugu nola, batzuetan, diskurtso instituzionalak EHUren berezitasuna eta zentraltasuna lausotzen dituela dirudien sistema horren barruan. Errektoreak Sorbonara egindako bisita berriak, adibidez, EUS osoa sustatzera bideratuagoa zirudien EHU bera defendatu eta proiektatzera baino [5], [6], [7]. Gure ustez, gure unibertsitate publikoko Errektorearen funtsezko eginkizuna, hain zuzen ere, honen defentsa eta bultzada da, gure etxearena.

Finantzaketari dagokionez, Unibertsitate Sistemaren Lege Organikoak (OSLU) argi eta garbi ezartzen du Barne Produktu Gordinaren %1 unibertsitate publikoko hezkuntzako gastu publikora bideratzeko helburua. Edozein saiakera, nondik datorren axola gabe, zifra hori EUSen barruan banatu beharreko funts gisa interpretatzeko, erakunde pribatuak barne, EHUren finantzaketa nahikoa ezarentzat onartezina litzatekeen murrizketa litzateke. EHUko Errektoretzari dagokio ahotsik irmoena izatea ehuneko hori, eta beharrezko gehikuntzak, osorik unibertsitate publikora bidera daitezen defendatzeko.

Ildo horretan, gogorarazi nahi dugu CCOO izan dela mahai gainean jarri duen erakunde bakarra, bai Errektoretzarekin izandako aldebiko bileran, bai gure Hautagaitzei Gutun Irekian, OSLUk berak hizkuntza-bereizgarritasunak bezalako berezitasunetatik eratorritako kostu espezifikoak estaltzeko finantzaketa gehigarria izateko aukera aurreikusten duela, EHUk aktiboki aztertu eta exijitu behar duen bidea.


Pertsonak Erdigunean: Lan Dignitatea eta Aintzatespena Unibertsitate Publiko Sendo Baten Oinarri

Bikaintasuneko unibertsitate publiko bat, batez ere, langileen konpromisoan eta profesionaltasunean oinarritzen da. Horregatik, EHUren defentsa bere langileentzako lan baldintza duinen eta bidezko aintzatespenaren aldeko borrokatik bereizezina da.


IIPren soldatak:

CCOOtik, arlo honetan defizit historikoei aurre egiteko beharra nabarmendu dugu etengabe. Zaila da ulertzea, eta erabat bidegabea, gure unibertsitateko Irakasle eta Ikertzaileen Pertsonalak (IIP) aurreko hezkuntza-etapetako irakasleek baino oinarrizko ordainsari txikiagoak izatea. Egoera horrek unibertsitate-arloan eskatzen den kualifikazio handia eta dedikazioa gutxiesteaz gain, talenturik onena erakartzea eta atxikitzea ere zailtzen du. Ildo horretan, CCOOk 2025eko urtarrilean Hautagaitzei Gutun Irekian eta ondoren EHUko IIPrentzat (2025era eguneratzeke dagoen) soldata-proposamen xehatua aurkeztu zuen, haien lana duinduko duen ekiparazioa bilatuz.


TEKAZELen errealitatea:

Aldi berean, ezin dugu ahaztu Teknikari, Kudeatzaile, Administrari eta Zerbitzuetako Pertsonalaren (TEKAZEL) egoera, haien lana ezinbestekoa baita gure unibertsitatearen eguneroko funtzionamendurako eta kalitaterako. Gure "TEKAZEL izatearen garrantzia" jakinarazpenean nabarmendu genuen bezala, kolektibo honek EAEko beste administrazio publiko batzuetako langile parekagarriek baino ordainsari txikiagoak jasotzeaz gain, karrera horizontalaren bultzadan aurrerapen erabakigarriak espero ditu, OSLUk berak ezarritako eskubidea baita eta haren ezarpena derrigortzen baitu, baldintza orokorren hobekuntza eta indarrean dagoen legeriaren araberako telelanaren egokitzapena eskatzeaz gain. Are gehiago, EHUren aldetik indarrean dagoen legeriaren ez-betetzeak salatu behar izan ditugu gai sentikorretan, hala nola laneko arriskuen prebentzioan edo administrazioak oraindik aurre egin ez dion gaixotasunagatiko diskriminazioan.


Talentuaren erakarpena, atxikipena eta sustapena:

IIPren talentua erakarri eta atxikitzeko eta karrera akademikoa arintzeko aldarrikatutako asmoak, martxoaren 31ko aldebiko bileran beharrezkotzat jo zena, talka egiten du, ez bakarrik soldata-desberdintasun horien iraupenarekin, baita gure irakasle eta ikertzaileek aurkitzen dituzten sustapen eta egonkortasunerako oztopo ugariekin ere, gure "Su artifizialak Parisen, itzalak etxean" analisian adierazi genuen bezala.

Ildo horretan, eta EHUtik haratago, etsigarria da Unibertsitate Sailburuak joan den azaroan agertutako axolagabekeria, Loli GarcĂ­a CCOO Euskadiko Idazkari Nagusiak beste funtsezko gai batzuen artean MarĂ­a Zambrano ikertzaileentzako irtenbideak bilatzeko premiazko bilera bat egiteko eskaeraren aurrean – IIPren talentua atxikitzeko gai kritikoa, CCOOk orduko Errektoregaiari gure Gutun Irekian planteatu ziona –. Horrelako jarrerek zalantzan jartzen dute unibertsitate-komunitatea osatzen duten pertsonekiko benetako konpromisoa.


Laboralizaziorako joera argia:

Arestian aipatutakoaz gain, eta bere garaian ohartarazi genuen bezala, kezkaz ikusten dugu EHUko IIP funtzionarioen murrizketa kezkagarria

EHU Estatuko bigarren unibertsitate publikoa da IIP funtzionarioen ehuneko txikiena duena, eta oso urrun dago OSLUk eskatzen duen %50etik, irudian ikus daitekeen bezala.

Aipatutako jakinarazpenean, CCOOk xehetasunez azaltzen ditu joera arriskutsu horren arriskuak eta EHUk OSLUren arau-haustea. Azken batean, kontratazio-politika horrek EHU gero eta gehiago pribatizaziora hurbiltzea baino ez duela egiten azaltzen dugu. IIPren laboralizazio-prozesu horrek, iraultzen ez bada, epe ertain/luzera ondorio negatiboak izan ditzake enpleguaren egonkortasunean, independentzia akademikoan eta gure unibertsitate publikoaren kalitatean bertan.


EHUren Defentsan Koherentzia Aktibo Baterantz

CCOOtik Errektoretzarekin izandako aldebiko bileran erakutsi genuen bezala, elkarrizketa eraikitzailea eta lankidetzarako gure erabateko prestasuna berresten dugu. Hala ere, elkarrizketa horrek tartean dauden erakunde guztien koherentzia aktiboan oinarritu behar du.

Dei egiten diegu EHUko Errektoretzari eta Eusko Jaurlaritzari, beren adierazpen publikoak eta ekintza politikoak bat etor daitezen unibertsitate publikoaren, haren finantzaketa egokiaren, langile guztien lan-baldintzen duintasunaren eta euskal gizartean duen zeregin nagusiaren lehentasunaren alde adierazitako konpromisoekin.

EHUk, gure unibertsitate publikoak, aitzakia eta kontraesanik gabeko defentsa merezi du, bere sendotzea eta euskal gizarteari zerbitzatzeko duen gaitasuna lehenetsiko dituena. CCOOtik, helburu hori errealitate ukigarria izan dadin lanean jarraituko dugu.

 

¡CCOO EHUko Langileen Defentsan!

AFILIA ZAITEZ CCOOn: INTERESGARRIA ZAIZU
94 601 2437
ccooupv-bi@ehu.eus

2025(e)ko maiatzaren 19(a), astelehena

CCOO-K ORDEZKO IRAKASLEEN KONTRATAZIORAKO AKORDIOA SINATU DU

CCOO-K ORDEZKO IRAKASLEEN KONTRATAZIORAKO AKORDIOA SINATU DU


Ostegun honetan UPV/EHUko Gobernu Kontseilura eramango da onartzeko ordezko irakasleen kontrataziorako akordio berria. Akordio hau, CCOOk, LABek eta Steilas sindikatuek sinatua, borroka sindikal biziaren eta negoziazio kolektiboaren emaitza da.

Hemen eskaintzen dizugu akordio berriari buruzko informazio zehatza, baita CCOOren iritziz hobetu beharreko alderdiei buruzkoa ere.

CCOOren ustez, akordio honek lortzen duena, funtsean, aurreko errektore taldeak sortutako nahaspila konpontzea da, baina oraindik ez dakar pertsonal honen lan baldintzetan OSLU aurreko egoeran zeudenak baino hobekuntzarik: oraindik ez zaio heltzen irakaskuntza dedikazioaren eta kontratazio ehunekoaren arteko neurrigabekeriari.

Gainera, azpimarratu nahi dugu, beharrezko akordioa izan arren, CCOOk uste duela gai hau, premiazko konponbidea behar zuena, icebergaren punta baino ez dela UPV/EHUko IIPren lan baldintzak hobetzeko beharraren inguruan: soldatak berdintzeaz eta lan baldintzak hobetzeaz hitz egiteko garaia da.


Ekintza Sindikalaren Balioa:

Gogoratu nahi dugu nola aurreko errektore taldeak, 2023ko martxoan OSLU indarrean sartu izana aitzakiatzat hartuta eta horren irakurketa interesatua eginez, pertsonal hau, agian IIPren artean katebegirik prekarioena, aurrekaririk gabeko prekarietatera eraman zuten erabakiak hartu zituela, pertsonal hau soldata miserableetara kondenatuz.

Irakasle honen lan baldintzen aurkako eraso zuzen horri erantzunez, batasun sindikal bat osatu zen, eta hainbat ekintza abiarazi zituen, 2023ko urriaren 11ko grebaren deialdiarekin eta jarraipen handiarekin bukatu zirenak [1], eta horri beste hainbat deialdi jarraitu zioten. Gerora, eta CCOOk 2023ko azaroan Lan Ikuskaritzan jarritako salaketari esker [2], sindikatu honek gatazka honen hasieratik argudiatzen zuena agerian uztea lortu genuen: Ikuskaritzak zalantzan jartzen zuen errektore taldearen interpretazioa [3], beste interpretazio posible batzuk zeudela adieraziz.

Itxaronaldi luze baten eta UPV/EHUko zuzendaritzan aldaketa baten ondoren, egungo errektore taldeak aurkeztutako txosten juridikoak, azkenean, CCOOk hasieratik esandakoa argudiatzen duela egiaztatu ahal izan dugu, CCOOk 2023ko urrian Lan Ikuskaritzari egindako salaketan aurkeztutako txostenean adierazitako oinarrizko argudioarekin bat etorriz.


Egungo Errektore Taldeari Aitorpena:

CCOOtik aitortu nahi dugu errektore taldearen lana eta borondatea, nahiz eta hasierako zalantzak izan [4], bere hauteskunde-programarekin bat etorriz eta Negoziazio Kolektiboaren bidez, hain beharrezkoa zen akordio hau lortzera eraman gaituena. Halaber, errektoretzari nolabaiteko ausardia aitortu nahi diogu, gai honetan UPV/EHU CRUEren irizpide orokor eta interesatuaren aurrean baitago, CRUEk interpretazio interesatu bati eusten baitio, saldo-prezioetan irakaskuntza ahalbidetzeko ordezko irakasleen prekarizazioaren kontura.

 

CCOO UPV/EHUko langileen defentsan!AFILIATU CCOO: ONDO DATORKIZU!!
 94 601 2437
ccooupv-bi@ehu.eus