IV. BERDINTASUN PLANAREN LEHEN BIKTIMA: ERRETIROEN AKORDIOA
Joan
den maiatzaren 23an, Administrazioak amaitutzat eman zuen UPV/EHUko
emakumeen eta gizonen arteko Berdintasun Planaren negoziazioa
ordezkaritza sindikalarekin. CCOOk oso modu aktiboan parte hartu du
negoziazio-prozesu horretan, proposamen zehatzak eta hobetzeko neurriak
aurkeztuz. Oso kritikoak gara azken testuarekin, negoziazio-prozesuaren
garapenarekin eta Berdintasunerako Zuzendaritzak betetzen duen
rolarekin.
Zer dio legeak?
CCOOk
hasiera-hasieratik argi utzi zuen legeak Berdintasun Plan bat egitera
behartzen duela lan-harremanen eremu esklusiboan. Hori dio bai 901/2020
Errege Dekretuak, berdintasun-planei buruzkoak, bai OSLUk berak.
OSLUk
adierazten du Lan Berdintasunerako Plan hori administrazioaren eta
sindikatuen artean negoziatu behar dela, Gobernu Kontseiluaren
esku-hartzerik gabe, eta Gobernu Kontseiluak lortutako akordioaren berri
eman besterik ez du egingo. Hori horrela da plan hau legez Hitzarmen
Kolektibo baten maila berean kokatuta dagoelako, eta horregatik hemen ez
du Gobernu Kontseiluak ezer adierazten.
Egia da OSLUk ere
adierazten duela unibertsitate osoko Berdintasun Plan bat zehaztu eta
bultzatu behar dela, bai eta Gizarteratze eta Diskriminaziorik Gabeko
Plan bat ere, baina bi plan horiek oso desberdinak dira, eta horietako
bakoitza ondo definituta dago OSLUren beste atal batzuetan: ez dira Lan
Berdintasunerako Plana.
Nola jokatzen du administrazioak?
Errektoretza-taldea
presaka dabil orain prozesu hori ixteko, ez duelako araudia betetzen
2021etik, ez duelako Berdintasun Planik 2023ko urtarriletik, eta hori
nahitaezkoa delako hainbat prozesutan parte hartu ahal izateko, hala
nola finantzaketa-deialdietan, eta errektoretzarako hauteskundeak
hurbiltzen ari direlako.
Eta
noski, sindikatuekin akordioetara iristen denbora galdu beharrak
graziarik egiten ez dionez, txurroak merinekin nahastu ditu. Aurreko
Berdintasun Plana hartu du oinarritzat, erabat zaharkituta dagoena eta
jada legea betetzen ez duena, eta legez eskatutakoa ez den beste Plan
bat egin du, instituzionala, non Lan Plana zaintzailearekin sartu duen,
baina benetan sindikatuekin negoziatu gabe.
Ihesbide horren
bidez, sindikatuen negoziazio-gaitasuna galdu egiten da, eta gure
lan-baldintzei eragiten dieten neurri zehatzak desagertu egiten dira,
beste neurri askoren artean ezkutatuta geratuz. Neurri horiek
unibertsitate-komunitatearentzat interesgarriak izan daitezkeen arren, OSLUren arabera, beste plan batzuetan jaso behar dira. Horren erakusgarri
da Planean agertzen diren 81 neurrietatik 34k soilik dutela gure
lan-baldintzekin nolabaiteko lotura.
Laburbilduz: Langileen Legezko Ordezkaritzarekin adostu gabeko Berdintasun Plan baten aurrean gaude
Lehenengo
ondorioa da sindikatuei muzin egin zaiela gai horrekin.
Administrazioaren iritziz, ez zen beharrezkoa sindikatuen ordezkariekin
adostasuna lortzea. Gobernu Kontseilura eramango du, gehiengo
sindikalaren babesa EZ badu ere, eta horrek irtenbidea emango dio
sindikatuek arlo horretan duten eskumena ukatuz.
Azpimarratu nahi
dugu CCOOk, hasieratik, egoera irregular eta profesionaltasun
faltagatik kezkatuta, behin eta berriz eskatu duela esku-hartze teknikoa
eta lege-aholkularitza gai hori jorratu dugun batzordeetan, baina
administrazioak ukatu egin digu, nahiz eta berariaz jasota egon mahai
hau definitzen duen akordioan, letradu teknikari bat egon behar baita.
Errektoretza-talde honen negoziazio-jarreraren beste adibide bat.
Gehiengo
sindikalarekin adostu ez den Plan horren beste ondorio bat da ez direla
neurri zehatzak sartu, adierazle kuantitatiboekin eta gauzatze-epeekin,
UPV/EHUn desberdintasun handieneko egoerak hauteman diren
alderdietarako. Zehazki:
- Soldata-arraila
- Arraila lanbide-sustapenean
- Kontziliazioa eta erantzunkidetasuna sustatzea
Astebete baino ez da igaro Plan hau onartu zenetik, eta ondorioak jasaten hasi gara.
Lehenengo biktima: Erretiroen Akordioa.
CCOOk
proposatu zuen Berdintasun Planaren neurri gisa sartzea Erretiroei
buruzko Akordioaren genero-ikuspegiaren azterketa. Hala ere, ez zen
eztabaidarik onartu eta ez zen onartu.
Administrazioak ez al daki
araudien genero-eraginaren ebaluazioa Estatuko araudian,
autonomia-erkidegokoan edo OSLUn bertan jasotako legezko betebehar bat
dela, Berdintasun Unitateei eskumen hori esleitzen diena?
Hala
ere, UPV/EHUn, Berdintasunerako Zuzendaritzak nahiago izan du profiletik
jarri eta eskumen hori bere gain ez hartzea, eta, beraz, ez dira
nahitaezko txosten horiek egiten ari. Zertarako nahi dugu orduan
Berdintasunerako Zuzendaritza bat, bere zeregin nagusia bete nahi ez
badu?
Arduragabekeria horrek esan nahi du erretiroei buruzko
akordio-proposamen bat egin dela, UPV/EHUko langileen lan- eta
soldata-baldintzetan eragin handia duena, emakumeen eta gizonen arteko
desberdintasun-egoeran nola eragiten duen aztertu gabe.
CCOOn serio hartzen dugu berdintasuna:
Azaldutako
guztiagatik, CCOOk erabaki du ez diola babesik emango Emakumeen eta
Gizonen Berdintasunerako Plan bati (Light bertsioa), pasabidetik
ateratzeko eta galeriari begira.
Ekarpen zehatz, argi eta zehatzak egiten ditugu, Administrazioak aintzat hartu ez zituenak, ezta eztabaidatu ere.
Negoziazio-prozesu
osoa arinkeriaz eta profesionaltasun faltaz egin da. Behin baino
gehiagotan eskatu diogu Berdintasunerako Sektore arteko Batzordeari
berdintasunaren arloko lege-aholkularitza eta aholkularitza teknikoa
izatea. Jakin bagenekien Batzorde honek mugak dituela. Berdintasunerako
prestakuntzarik behar ez duten pertsonek osatzen dute Batzordea, eta,
are gehiago, gaiari buruzko ezjakintasuna eta, beraz, interesik ez
dutela agerian utzi duten pertsonak barne hartzen ditu.
CCOOk ez du Berdintasun Planik zuritu
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina