LOSU MINISTRO KONTSEILUAN: ETSIGARRIA
Joan den asteartean Ministroen Kontseiluak onartutako LOSUren aurreproiektuak oso testu desilusionagarria utzi digu.
CCOO
oso atsekabetuta dago PSOE-UP koalizio-gobernuko Ministroen Kontseiluak
onartutako Unibertsitate Sistemaren Lege Organikoaren
Aurreproiektuarekin, ez baitu benetako apustua egiten unibertsitate
publikoaren alde. Unibertsitate Ministerioak aurrez argitaratutako
dokumentu guztietan unibertsitate publikoetako langileak lehentasunezko
sektoretzat jo dira enplegu publikoaren plangintzari dagokionez, baina
onartutako aurreproiektuan paragrafo hori ezabatu da. Horrek
pentsarazten digu Gobernuak ez duela inolako konpromisorik hartu nahi
unibertsitate publikoekin, nahiz eta onartu haien plantillek
prekarizazio eta behin-behinekotasun handia izan dutela birjarpen-tasak
aplikatzearen ondorioz.
CCOOek
oraindik ez du ezagutzen aurkeztutako aurreproiektuarekin batera
aurkeztu behar den memoria ekonomikoa, eta zalantzan jartzen jarraitzen
du noiz lortuko den BPGren % 1eko inbertsio publikoa (finantzaketari
buruzko erreferentzia bakarra), kontuan hartuta Unibertsitate
Ministerioak berak ez duela eperik ezartzen, Unibertsitate Politikaren
Konferentzia Orokorraren esparruan (Estatuak eta autonomia-erkidegoek
bakarrik parte hartzen dute bertan), unibertsitate-sistema publikoaren
finantzaketa aipatutako helburua lortu arte handitzeko plana ezarriko
duen batzorde bat eratzeko.
Ezin
dugu ulertu, ezta ere, demokrazia ezarri zenetik bere buruari
aurrerakoi eta sozialena deitzen dion gobernuak, esparru jakin batzuetan
elkarrizketa soziala eta negoziazio kolektiboa bultzatu dituenak, nola
saihesten duen behin eta berriz estatuko irakasleen kidegoetako
langileen eskubide hori (unibertsitateko irakasle titularrak eta
katedradunak). Ogasun eta Funtzio Publikoko Ministerioak baztertu egin
ditu irakasle horiek Administrazio Publikoen Negoziazio Mahai
Orokorretik eta haien mahai delegatuetatik, eta Unibertsitate
Ministerioak baztertu egin ditu, ez baitu Unibertsitateen Mahai
Sektoriala sortu. Beste profesional batzuek, beren eginkizunengatik eta
jardunagatik, tratamendu bereizia merezi dute; hala, Osasuneko,
Justiziako edo unibertsitatez kanpoko Hezkuntzako Mahai Sektoriala dago.
Hala ere, unibertsitateko irakasle eta ikertzaile funtzionarioek
(41.500 irakasle baino gehiago) beren soldata, karrera profesionala eta
lan-baldintzak Errege Dekretuetan, autonomia-erkidegoetako
lege-garapenetan edo kanpoko kalitate-agentzietan arautzeko eskubidea
dute. Unibertsitate Ministerioak ukatu egin du Enplegatu Publikoaren
Oinarrizko Estatutuaren Legearen (TREBEP) testu bategina unibertsitateko irakasle
funtzionarioen esparruan aplikatzea.
Eta
zer esan Ministerioak egiten duen iruzurrezko kontabilitateaz,
behin-behinekotasuna % 8ra murrizteari dagokionez, unibertsitateko
irakasleen ia % 19 zenbaketatik kanpo uzten baititu, irakasle
laguntzaile doktoreek (irakasle atxikiak) eta osasun-zientzietako
irakasle elkartuek osatua. Azken kolektibo horri, gainera, zigorra
ezartzen zaio kontratu motari dagokionez; izan ere, azken xedapenetako
bigarrenean adierazten da bere kontratuen araubidea aldi baterakoa
izango dela, eta gainerako irakasle elkartuek kontratu mugagabeak izango
dituztela. Are gehiago, Ministerioak beste administrazio publiko
batzuen zerbitzura dauden langileen bateraezintasunari buruzko Legea ere
aldatzen du, irakasle elkartu gisa irakaskuntza-arloan lanpostuak bete
ahal izateko (azken xedapenetako lehena).
Zaila
egiten zaigu ulertzea LOSUen aurreproiektuaren azken xedapenetatik
laugarrena sartu dela, Osasun Publikoari buruzko Lege Orokorra aldatzen
duena, Psikologo Sanitario Orokorraren lanbiderako gaikuntza-tituluak
bete beharreko baldintza akademikoak ezartzeko.
Ez dakigu Ministerioak akatsik egin duen bereizitako irakasleak barne-sustapeneko prozesuen bidez zortzigarren xedapen iragankorrean jasotako egonkortze-prozesuetan sartzean. Paradoxikoa da hori izatea batzordeek ebaluatuko ez duten irakasle bakarra.
Legean
agertzen den beste elementu bat da autonomia-erkidegoek berezitasun
akademikoak dituzten beste unibertsitate publiko batzuk sortu ahal
izatea. Uste dugu Menendez Pelayo Nazioarteko Unibertsitatearen
antzekoak direla, xedapen gehigarri berean jasotzen baitira,
hirugarrenean, baina ez dakigu zer gerta daitekeen azkenean.
Gainera,
aurreko komunikatuetan adierazi dugun bezala, CCOOren proposamen asko
ez dira kontuan hartu (finantzaketa-neurriak, karrera akademiko
horizontal eta bertikala ezartzea, irakasleen akreditazioen erabateko
onarpena agentzia autonomikoen eta ANECAren artean).
CCOOren
ustez, Unibertsitate Ministerioak aurkeztutako Legea ez da
unibertsitateak merezi eta behar duena, baizik eta presio-talde zehatzen
eskaerei erantzuten diela dirudi. Fase hori amaituta, CCOOk
Ministerioak hobekuntza-proposamentzat hartu ez dituen zuzenketak
aurkeztuko dizkie talde parlamentarioei. Argi geratu da, Zientziaren
Legearen aldaketa Legebiltzarrean izapidetzean eta Ministroen
Kontseiluak OSALen aurreproiektua onartzean, gobernu honek ez duela
goi-mailako hezkuntzaren alde egiten, ezta zientziaren alde ere, eta are
gutxiago hura garatzen duten langileen alde. Lege horiekin oso zaila
izango da unibertsitateak ekoizpen-eredua aldatzen laguntzea.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina